Fahrenheit 451 - Ray Bradbury

Fahrenheit 451 – Ray Bradbury

Fahrenheit 451 hakkında henüz söylenmemiş ne söyleyebilirim emin değilim. Konusunun basit özetini herkes duymuştur; itfaiyecilerin kitap yakmaklar görevli olduğu bir distopya… Fakat bu anlatım oldukça basit kalıyor ve bence kitabın özünü ortaya çıkarmaktan uzak…

Bence kitabın özünü Ray Bradbury’nin karakteri Beatty’nin ağzından anlattığı, insanların okumayı bırakıp kendilerini ekranlara hapsetmesinin hikayesi yansıtıyor. Eğer bu roman kitap okuyan insanlara rağmen kitapların yasaklanmış olması üzerinden kurgulansaydı, yasak olan şeyin cezbediciliğinin de konuya dahil olması gerekir ve ortaya çok daha farklı bir roman çıkabilirdi. Kısacaca konu, yönetimin yaptığı bir hamle olmaktan çok bireylerin yaptığı bir seçimdi, kendilerini mutlu edeceğine inandıkları bir seçim.

Kitaba, Ray Brandruby’nin romanı yazma macerasının anlattığı önsözden, Neil Gaiman’nın kitaptan yola çıkarak bilimkurgunun tanımı ve işlevi üzerine yazdığı sonsöze kadar bayıldım. Gerçek anlamda herkesin mutlaka eline alması gereken, içinde hem geçmişi hem günümüzü hem de olası bir geleceği barındıran ders niteliğinde ve düşündürücü bir kitap.

Fakat çevirisi hakkında aynı şeyleri söyleyemeceğim Alican Saygı Ortanca’nın tertemiz çevirdiği sonsöz hariç çeviri vasattın altındaydı. Türkçe’nin dil yapısıyla uyumsuzluklar ve cümle içi sıralama hataları yüzünden birçok cümleyi tekrar tekrar okudum; kitabı kapattığımda son okuduğum satır aklımda kalamadı. Başka bir kitap için belki daha az göze batabilecek bir çeviri olsa da böyle bir kitaba büyük bir haksızlık yapıldığını düşündürdü. Umarım en kısa sürede tertemiz bir çeviriyle tekrar basılır da bu kitaptan kendine çok fazla ders çıkarabilecek birçok kişiyi ondan soğutmaz.

“Fahrenheit 451 – Ray Bradbury” üzerine 2 düşünce

  1. Hem fantezi eserlerini hem bilim-kurguları keyif alarak okuyabildiğinizi imrenerek görüyorum. doğrusu bu benim yapamadığım bir şey. Bilim-kurguyu sevdikçe fantastik edebiyattan daha fazla soğudum, belki de giderek büründüğüm materyalist gerçekçi karakterin etkisidir. hatta bu iki türü birbirinin zıttı gibi görmekteyim. öyle ki, kitapçı raflarında ikisini bir arada görünce dayanamayıp kitapların yerini değiştiriyorum.

    Neyse, Fahrenheit 451 nasıl anlatılır ki ? Bence kültür endüstrisi, medya etiği, yurttaş mühendisliği gibi kilit kavramlar üzerine döneminin çok ötesinde bir zeka ve öngörü ile yazılmış harika bir başyapıt. Özellikle 15-20 yaş grubundaki gençlere mutlaka okutulması gerektiği görüşündeyim. İtfaiyeci Montag’ın o çürümüş toplumdaki yalnızlığı, aynı evi paylaştığı kişinin bile kendisinden ve gerçeklerden bunca uzak oluşu, Montag’ın her şeyini riske atarak başkaldırması ve özellikle sonu… “aklımda kalmadı” dediğiniz şu son cümleler var ya, çok özel ve can alıcı şeylerdi (henüz okumayanların ilgisini azaltmamak ve biraz da meraklarını uyandırmak için alıntı yapmaktan çekiniyorum.)

    Fahrenheit 451 kusursuz bir anti-ütopya.

    Liked by 1 kişi

    1. Aslına bakarsanız benim de ağırlıklı tercih ettiğim tür bilimkurgu; fantastik konusunda sizinle aynı şekilde düşünmemekle birlikte özellikle önerilerine güvendiğim kişiler tarafından tavsiye edilmeyen eserlere çok sıcak bakamıyorum. 🙂

      Fahrenheit 451 ile ilgili yorumlarınıza ise sonuna kadar katılıyorum, zaten ne mutludur ki distopya türünde hak ettiği yere sahip bir eser. Bradbury’nin insanlık hakkındaki öngörüsü çok doğru ve eserlerine bu fazlasıyla yansıyor. Mars Yıllıkları hakkındaki yazımda da buna değinmiştim.

      İşin aklıma kalmadı kısmı kitabın çevirisinden kaynaklı; bu, mesleki deformasyon olarak birçok okurdan daha fazla dikkat ettiğim bir konu halini aldı. Kitaptan çok etkilenmekle birlikte düzgün bir çeviriyle ya da orijinalinden okusaydım bana katabileceği daha fazla şey olduğu hissini hala üzerimden atamadım.

      Beğen

Yorum Yap

